Sunday, February 1, 2015

Nasi Lemak Ali, Muthu, Ah Hock (AMAH)




Mr Bergaya mengidam nak makan nasi lemak!!

Tercari-cari nasi lemak yang sedap.. Terjumpa Top 7 Nasi Lemak di Lembah Kelang.. Macam nak kena try semua yang dalam list ni.. Semuanya nampak menarik..

Nasi Lemak Bumbung
Jalan 21/11b, 46300 Petaling Jaya

Ali, Muthu, Ah Hock (AMAH) 
Lot B-G-01, Ground Floor, Block B, Oasis Ara Damansara, Jalan PJU 1A/7, Petaling Jaya

Sajian Dang Wangi 
Jalan Dang Wangi, 50100 Kuala Lumpur

Nasi Lemak Jalan 222 
Foodcourt Selera Jaya, Jalan 51A/223, Petaling Jaya

Heritage Village 
LG 47, Paradigm Mall, 1, Jalan SS7/26A, Kelana Jaya, 47301 Petaling Jaya

Simply Mel's 
1-1A, 1st Floor, The Sphere, No. 1, Avenue 1, Bangsar South, Jalan Kerinchi

Village Park 
5, Jalan SS21/37, Damansara Utama, 47400 Petaling Jaya

Selagi tak dapat memang akan berbuih mulut Mr Bergaya minta nak makan nasi lemak.. Hahaa.. Paling dekat yang Ms Anggun dan Mr Bergaya terasa nak pergi adalah Ali, Muthu dan Ah Hock.. Nama pun menarik.. Hihii.. The restaurant is located within Oasis Square, a very nice commercial area with ample parking, good pedestrian walking space, and many restaurant choices. Dari Shah Alam Seksyen 10 ke Oasis Square, Ara Damansara memakan masa 15 hingga 20 minit jika tak jem..Senang je nak cari kopitiam ni.. Dalam ketiga-tiga nama tu Mr Bergaya paling ingat Ah Hock je..


Cute sangat signboard kopitiam ni.. Melayu, India dan Cina.. One Malaysia.. Bak kata artikel The Vocket tentang suasana Ali, Muthu dan Ah Hock ni "sebuah tempat sunyi, yang membolehkan anda menikmati nasi lemak secara tenang dan santai." Mr Bergaya yang lebih gemar untuk memilih outdoor memang berkenan sangat suasana kat sini.. Nyaman berangin dan redup.. Boleh makan dengan tenang kata Mr Bergaya..


Satu lagi yang menambat hati Mr Bergaya adalah kerusinya.. Lebar, kukuh dan boleh bersandar.. Menambahkan lagi keselesaan Mr Bergaya untuk makan di sini.. Alhamdulillah.. Sudah menjadi kebiasaan bagi Ms Anggun dan Mr Bergaya untuk survey kerusi terlebih dahulu.. Sekiranya sempit, kaki kerusi yang kurus atau mempunyai tempat letak tangan, seboleh-bolehnya Ms Anggun dan Mr Bergaya akan mengelakkan diri dari makan atau lepak di kedai tersebut.. Tidak semua kerusi di kopitiam ini yang berbentuk bangku panjang ini.. 2 meja sahaja.. Limited! Yang lainnya stools bulat dan petak yang kebiasaannya terdapat di mana-mana kopitiam lain.. Mr Bergaya akan cepat lenguh kerana tidak dapat bersandar..


Dari segi menu pula, selain menyediakan nasi lemak untuk pengunjung, Kopitiam Ali, Muthu dan Ah Hock turut menyediakan pelbagai hidangan klasik kopitiam yang sangat menarik.. Harganya pula Ms Anggun rasa berpatutan dengan rasanya yang sedap.. None of the item on the menu exceeds RM 10.


Bak kata rakan Ms Anggun, Ms Aqifays.. Nasi lemaknya cukup lengkap komponennya.. Nasi yang lemak dengan rasa santan, sambal, ikan bilis, kacang, telur rebus dan timun.. Ms Anggun sangat suka sambalnya kerana dimasak dengan sempurna..


Nasi Lemak Ayam dengan harga RM9.50 ini terbaik.. Ayam berempahnya digoreng rangup.. Additional sambal juga turut disediakan.. Sambal kerang, sambal sotong dan rendang ayam.. Oleh kerana Ms Anggun tidak makan sotong dan juga kerang, jadi Ms Anggun ingin mencuba rendang ayamnya dan ternyata tidak mengecewakan.. Kaya dengan rasa.. Berlemak dan berendang.. Hihii.. Sesiapa yang nak mencuba nasi lemak di sini perlu mencuba rendangnya sekali..


Double date and everything is double.. 2 nasi lemak ayam, 2 nasi lemak ayam rendang, 4 teh o ais, Jemput makan! Somehow Mr Bob Tony thinks that this is a nice place to have a business meeting also.. We are planning on new business with G2 Network! Behold potential business partners! We might have our meeting here for quite some times.. The boss tengah gila nasi lemak.. Hahaa..


Terbaik! Mr Bergaya cakap dia akan datang lagi, beberapa kali katanya.. Mr Bergaya memang begitu.. Jika ada makanan yang sedap, Mr Bergaya akan makan sehingga puas berulang-ulang sampailah 'nampak pun nak muntah'.. Hahaa.. Kudos to Ali, Muthu and Ah Hock because dapat pelanggan tetap untuk beberapa ketika..


First time Ms Anggun sampai ke Oasis Square.. Tenang je tempatnya dan banyak pula kedai makan di sini.. Berhadapan dengan Ali, Muthu dan Ah Hock ada Old Town White Coffee dan berhadapannya terdapat kolam yang sangat menarik hati Ms Anggun.. Rasa macam nak terjun.. Bila datang dekat, cetek je rupanya.. 


“Love is like the sea. It's a moving thing, but still and all, it takes its shape from the shore it meets, and it's different with every shore.”

~Zora Neale Hurston~


Selepas makan, rehat sebentar di tepi kolam sambil menikmati angin yang sepoi-sepoi bahasa.. Pelengkap dating Ms Anggun dan Mr Bergaya kali ini.. Alhamdulillah.. 

(^__^)


No comments:

Post a Comment